Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland op het gebied van Life Sciences & Health. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk. De geplande parkeergarage, aan de Ehrenfestweg, moest visueel zo harmonieus mogelijk in zijn omgeving worden ingepast. Ook moest de gevel zo ontworpen worden dat de garage gefaseerd uit te breiden is en de aannemer die de parkeergarage gaat realiseren de gevel kan monteren op hun bestaande ontwerpconstructies.
In december 2019 wonnen we met ons schetsontwerp de architectenselectie. Begin 2020 hebben we dit uitgewerkt tot een volwaardig definitief ontwerp waarbij we nauw hebben samengewerkt met de Universiteit Leiden en parkeeradviesbureau Spark.
Hoe je het ook wendt of keert: het meest efficiënte stramien voor een parkeergarage is de blokkendoos. Recht toe, recht aan. De gevel is feitelijk het enige instrument om een parkeergarage te integreren in de omgeving. Wij hebben ons afgevraagd hoe we de dominerende horizontaliteit en verticaliteit konden ‘verzachten’ en een logische verbinding konden creëren met de omliggende campus. Wij hebben de garage opgevat als een van alle kanten gelijkwaardige sculptuur, gebaseerd op het dynamische thema van ‘de bries’.
Een bries is een zachte, frisse wind. Een luchtstroom die zichtbaar is in de subtiele rimpeling van water of wuivend duingras. In de gevel van verticale lamellen is elke lijn dan ook anders en dat maakt het totaalbeeld vriendelijk en bewegelijk. De twee transparante entrees voor voetgangers liggen open en zichtbaar op de hoeken van de parkeergarage. Hoeken die in een curve de hoogte ingaan, wat de speelse dynamiek van de gevel verder versterkt. De entrees sluiten direct aan op de belangrijkste toegangen tot de campus. De plint in de oostgevel is helemaal van glas en biedt ruimte voor commerciële functies, zoals een pakketafhaalservice of fietsenservicepunt. Dat geeft openheid en verbinding met het leven op straat.
De verticale houten lamellen geven de gevel niet alleen een natuurlijke, zachte uitstraling, maar zorgen ook voor frisse lucht en ventilatie in de garage. De lamellen worden in makkelijk te transporteren modules geproduceerd. Dat vergemakkelijkt de verwachte uitbereiding van de parkeercapaciteit, van 600 auto’s nu naar 800 auto’s straks.