Innovatiecentrum Brainport

Brainport

Een snelweg voor onverwachte ontwikkelingen

In het Innovatiecentrum Brainport wil de opdrachtgever met haar klanten, partners, onderzoekers, marketeers, business developers en studenten de zoektocht aangaan naar nieuwe toepassingen en markten voor polymeren. Dit vanuit de fundamentele overtuiging dat het koppelen van grenzeloze expertise aan verwachte en onverwachte behoeftes uit de markt leidt tot innovatieve producttoepassingen. Innovatie vormt de essentie van de geambieerde groei en expansie voor Innovatiecentrum Brainport.

 

Het ontwerp gaat uit van de overtuiging dat organisatorisch en ruimtelijk ontwerp een symbiotische voedingsbodem vormen voor innovatie op voorwaarde dat deze bodem continu verrijkt wordt door de ‘brandstof van communicatie en ontmoeting’.

 

In een R&D centrum moeten de kansen op geplande en onverwachte ontmoeting zo groot mogelijk zijn. Het aanleggen van eindeloze verbindingen tussen alle onderdelen van de innovatiecyclus vormt de basis van de ontwerpvisie voor Innovatiecentrum Brainport. Alle gebruikers moeten aangehaakt worden en toegang krijgen tot het centrale zenuwstelsel.

 

Een innovatiecylus is itererend. Het eenvoudig en snel kunnen schakelen tussen kantoor en laboratorium, tussen laboratorium en pilothallen, en tussen klanten en producten vormt de achterliggende gedachten voor een efficiënte programmering van Innovatiecentrum Brainport.

 

programma Nieuwbouw innovatiecentrum
opdrachtgever Chemische industrie
gebruiker Chemische industrie
medewerkers Roy Pype, Hans Beekhoven, Tim Loeters,
Eric Pijffers, Jörn-Ole Stellmann, Martijn van Bentum, Tom Vlemingh
adviseurs OTH Architecten
visualisatie Wiegerinck
start ontwerp 2015
oppervlakte 35.000 m²
duurzaamheid Geen label
organisatievorm Traditioneel

215-014_Brainport 746-staand01 215-014_Brainport 746-staand02 215-014_Brainport 746-staand03